Architecten
Brussel dé art-nouveaustad
Brussel is een stad met her en der art-nouveaupanden. Door de industrialisering in de 20e
eeuw ontstond er een nieuwe klasse, de bourgeoisie. Deze mensen gingen verlangen
naar woningen in een goede buurt, in een nieuwe, moderne stijl om zo hun rijkdom,
invloed en hun nieuwe levensstijl mee te illustreren. Men zal deze kenmerken dan ook
terugvinden in de art-nouveaustijl. De bourgeoisie heeft ook veel geld en gaat dit
investeren in diverse projecten. Ze maken van de stad Brussel een stad rijk aan cultuur
met een bruisend sociaal leven.
De ideeën van de architecten die in de art-nouveaustijl gaan beginnen bouwen komen niet
plots uit het niets. Ze gebruiken het verleden als hun inspiratiebron. Ze maken een selectie
uit bepaalde stijlen of gebouwen die ze als model kunnen gebruiken, laten zich erdoor
inspireren en gebruiken deze in de realisatie van hun eigen ontwerpen. Dit zal ook
verklaren waarom art nouveau zo een moeilijke stijl is om te herkennen. De enorme
vrijheid die elke architect krijgt om zich uit te drukken zorgt voor zoveel verschillende
aspecten ter herkenning van deze stijl. "Het ging namelijk om persoonlijke of individuele
interpretaties uit het verleden aangepast aan de noden van de eigen tijd."1 Het begon allemaal met twee woningen. Ze dateren allebei uit 1893. Het eerste gebouw is
het huis dat voor Émile Tassel gebouwd werd door Victor Horta. Het tweede huis werd
door Paul Hankar gebouwd om er zelf in te gaan wonen. Daarna volgden nog
verschillende andere gebouwen van architecten, zoals onder andere Henry van de Velde,
Paul Saintenoy,... Ze creëerden gebouwen in Brussel en maakten er stuk voor stuk
meesterwerken van.
Eerste generatie art nouveau architecten
De eerste generatie heeft inspiratie gehaald uit werken van mede-architecten die zich
bezighielden met andere stijlen. Zoals Siegfrid Bing en zijn atelier in Parijs, maar ook
mensen als Joseph Poelaert, de ontwerper van het Justitiepaleis. Deze laatste maakte
gebruik van een zeer eclectische, neogotische stijl. Voor dit specifieke ontwerp gebruikte
hij elementen uit de antieke architectuur en werkte dit uit op een ingewikkelde manier om
zo een heel majestueus gebouw tot stand te laten komen, het Justitiepaleis.
Een essentieel element waar ze allen gebruik van maken is de natuur. Vroegere stijlen in
de architectuur gebruikten ook reeds natuurelementen maar nooit eerder op zo een
bevrijdende manier, met een frisse kijk op de toekomst. "Zowel Hankar als Horta streefden
een rationele architectuur na die bevrijd was van alle conventies en klassieke regels en die
gedomineerd werd door het idee dat het plan van een gebouw moest worden aangepast
aan de bestemming; door het belang dat de gebruikte materialen kregen en door het
zoeken naar een originele decoratieve taal."2 De eerste generatie architecten van de art-nouveaustijl zijn Victor Horta, Paul Hankar en
Henry Van de Velde. Elk van deze architecten geeft op deze manier zijn eigen twist aan
de art-nouveaustijl. Victor Horta gaat zich meer concentreren op het florale, terwijl Paul
Hankar naar een meer geometrische stijl gaat buigen en Henry Van de Velde naar de
Engelse arts and crafts movement. Ieder van hen staat zo mee aan de basis van art
nouveau.
Tweede generatie art nouveau architecten
Na Victor Horta, Paul Hankar en Henry Van de Velde sluiten de tweede generatie
architecten van de art nouveau aan. Ze laten zich voornamelijk inspireren door het oeuvre
van Paul Hankar en Henry Van de Velde maar ook door deze van hun voorgangers zoals
Viollet-le-Duc. Victor Horta gaan ze minder gebruiken als inspiratiebron, zijn interpretatie
van de art nouveau was immers zo persoonlijk en zeer moeilijk te evenaren dat ze deze
niet naar hun eigen hand konden vormen.
Citaten:
1 Dierkens-Aubry, F en Vandenbreeden, J., Art nouveau in België, architectuur en interieurs, Lannoo, Tielt, 1991, p.23.
2 Dierkens-Aubry, F en Vandenbreeden, J., Art nouveau in België, architectuur en interieurs, Lannoo, Tielt, 1991, p.10-11